Buscar

Akhlak Anak Muda



 
بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum.

Perkara yang saya ingin kongsikan pada hari ini, benar-benar berlaku di hadapan saya. Pada ketika itu, saya dan rakan-rakan sedang menikmati juadah makanan tengah hari di sebuah restoran. Kami dikejutkan dengan kedatangan sekumpulan pelajar sekolah rendah yang turut ingin menikmati juadah tengah hari.

Pada mulanya kami berasa amat terkejut kerana kedatangan mereka yang ramai menjadikan restoran tersebut dalam keadaan haru-biru sehingga meganggu pelanggan  yang lain. Keadaan di restoran tersebut boleh dikatakan seperti berada di kantin sekolah rendah. Saya rasa ada dikalangan pembaca merasakan ini adalah perkara biasa tetapi tidak pada saya. Hal ini kerana, sewaktu berada di usia mereka saya tidak pernah makan di kedai tanpa jagaan ibu bapa. Apa yang saya tahu hanya pergi dan balik dari sekolah sahaja.

Lebih mengejutkan lagi apabila salah seorang daripada mereka memanggil pelayan dengan panggilan agak kasar dan sambil menjerit. Contohnya, "Ane! Cepatlah ambil order kitaorang lapar ni". Tidak cukup dengan itu, dia turut melakukan sesuatu seperti memperlekeh pelayan tersebut. Saya sebagai seorang yang lebih tua dari mereka turut terkesan dengan perbuatan tersebut walaupun hanya memerhati dari jauh.

Apa yang ingin dipersoalkan di sini adalah, di mana letaknya akhlak anak-anak muda pada masa ini. Anak muda yang masih bersekolah sudah mula berperangai sebegitu. Saya berasa amat sedih kerana mereka yang  masih muda dan baru mengenal erti dunia bersikap kurang ajar dengan orang yang lebih tua. Jika pada masa muda mereka sudah bersikap demikian, apatah lagi ketika sudah dewasa nanti.

Akhir kata,
Akhlak itu cerminan pada sikap seseorang individu

1 comments:

Unknown

Wow..sangatlah biadap dan puaka..tu la yg pah duk risau la ni...budak2 zaman kini lack of adab..so kena jaga la adik2 kita ni biar jd bertamadun sket..hormat mghrmati amalan mulia..

Post a Comment