Buscar

Kahwin Muda?


بسم الله الرحمن الرحيم


Assalamualaikum, entah mengapa hari ini aku terdetik untuk menulis berkaitan kahwin. Padahal aku tiada pengalaman pun dalan hal rumah tangga. Aku percaya, ramai memberi tanggapan tentang isu kahwin muda ini. Ini bukan post yang menggatal ke apa atau #relationshipgoals apa tu. Tapi aku cuba nak kupas isu ini memandangkan aku ada tugasan berkaitan dengan kahwin muda ni.

Haiwan pun ada pasangan, apatah lagi manusia.
Aku cuba nak bawa korang kembali ke zaman nenek moyang kita yang dulu, yang rata-rata daripada mereka kahwin pada usia yang amat muda. Mereka ini pada pandangan aku sudah dilatih untuk menerima tanggungjawab dalam perkahwinan sebelum mereka berkahwin. Berbeza dengan zaman sekarang yang dilatih untuk untuk menerima tanggungjawab dalam perkahwinan selepas berkahwin.

Ada pendapat mengatakan mereka yang kahwin muda ini, masih tidak memahami maksud sebenar perkahwinan. Mereka mengatakan orang muda ini hanya menganggap kahwin ni merupakan satu resolusi untuk pengakhiran cerita cinta mereka tanpa berfikir yang hidup berumah tangga ini terlalu banyak dengan cabaran. Bagi aku, untuk memperbetulkan tanggapan anak muda ini, warga yang lebih berumur seharusnya membimbing anak-anak untuk mempersiapkan diri ke arah alam perkahwinan.

Selain itu ada juga yang mengatakan bahawa kahwin muda ini masih belum sesuai untuk memikul tanggungjawab sebagai seorang suami ataupun isteri. Pendek cerita tak matang. Hal ini disebabkan atas faktor ekonomi orang yang kahwin muda ni rata-ratanya ekonomi mereka masih belum stabil dan komitmen yang bakal mereka hadapi selepas berkahwin. Pada pandangan aku yang naif ni, aku rasa soal matang ni takda apa sangat. Sebab setiap orang berbeza tahap kematangan. Jadi, inilah  masanya untuk orang yang kahwin muda membesar bersama untuk membentuk identiti masing-masing.

Akhir bicara, sebenarnya jika seseorang tu dia nak kahwin dia seharusnya bersedia dari pelbagai aspek. Dunia hari ini makin berliku. Kena fikir panjang. Apa pun apa yang aku tulis atas pandangan aku sendiri selepas menilai pro dan kontra.

p/s : ramai je kawan seusia aku dah kahwin siap ada anak lagi :) :)

1 comments:

Unknown

Haha . Tersiratnya gua faham .

Post a Comment