Kita begitu yakin dan mengakui masih kebal iman dalam diri dan sama
sekali tidak syirik terhadap Allah SWT apabila tidak pernah menyembah
berhala dan apa jua dewa. Sebabnya perbuatan tersebut sudah diketahui
umum boleh menyebabkan seorang Muslim menjadi murtad dan keluar dari
Islam. Mudahnya, kebanyakan masyarakat Islam meletakkan perkara itu
sebagai sempadan dari terjadinya hal yang merosakkan keimanan. Dan ada
juga yang faham, hanya perbuatan sedemikian sahaja boleh sebabkan
syirik.
Itu syirik jali yang setiap umat Islam cuba elak daripada melakukannya. Tetapi dalam berjaga-jaga itu, syirik khafi atau syirik tersembunyi sebenarnya
dilakukan setiap hari oleh kebanyakan orang Islam. Kita memang sudah
mengelak daripada menyembah tokong dan berhala, tetapi bagaimana pula
dengan penyembahan manusia kepada 'berhala-berhala' hati? Itulah
bahayanya syirik khafi yang tersembunyi di dalam hati. Ini terjadi dan
dilakukan samaada kita sedari atau dilakukan didalam keadaan tidak
sedar.
Menurut penerangan para Arifin Billah (pakar agama), antara sembahan-sembahan hati yang paling lumrah bagi manusia ialah:
i) penyembahan kepada nafsu/diri sendiri
ii) penyembahan kepada dunia dan perhiasannya
iii) penyembahan kepada pangkat dan kekayaan
iv) penyembahan kepada kedudukan dan jawatan
v) penyembahan kepada wanita
vi) tawakal kepada kekuatan diri atau kekuatan makhluk
vii) tawakal kepada kehebatan sains dan teknologi dan lain-lain
Segelintir umat Islam menganggap syirik khafi sebagai perkara kecil
sahaja. Namun pandangan sebeginilah yang mengundang bahaya yang lebih
besar. Menurut tafsiran ulama-ulama tasawuf, syirik khafi walaupun tidak membatalkan iman namun memberi kesan kepada amal dan boleh merosakkan keimanan jika dibiarkan berlaku dan menjadi pakaian umat sehari-hari.
Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:
"Syirik yang dilakukan umat ku lebih tersembunyi daripada semut halus yang merayap di atas batu yang besar." (Riwayat Al Hakim)
Penyembahan kepada berhala-berhala hati ini juga menyebabkan manusia menjadi bongkak dan riak tanpa disedari.
Terlalu yakin terhadap kelebihan diri sendiri. Perbuatan sebegini
sebenarnya mengundang resah kepada Rasulullah sebagaimana sabdanya:
"Sesungguhnya yang paling aku
khuatirkan atas kamu sekalian adalah syirik kecil (syirik khafi), riya'.
Pada hari kiamat, ketika memberi balasan manusia atas perbuatannya,
Allah berfirman, "Pergilah kalian kepada orang-orang yang kalian tujukan
amalanmu kepada mereka di dunia. Lihatlah, apakah engkau dapati balasan
di sisi mereka?" (Riwayat Imam Ahmad)
Benar dalam kehidupan, kita selalu memandang hal yang besar tanpa
mempedulikan perkara-perkara kecil. Namun perlu diketahui yang kecil dan
halus itulah lebih mudah menyerang dan merebak sehingga akhirnya kita
terperangkap tanpa sedar. Sungguhpun syirik khafi tidak membatalkan iman
seseorang, tetapi jika dibiarkan ia boleh mencederakan tauhid dan
pengesaan terhadap Allah.
Jangan terlampau yakin bila kita tidak pernah menyembahkan tuhan lain
selain Allah, kita bebas dari melakukan syirik. Ketahuilah bahawa
perjuangan melawan sifat-sifat jahat dalam hati terutamanya syirik khafi
adalah jihad sepanjang hidup. Jangan terhenti dari jihad ini kerana
sejarah telah membuktikan manusia-manusia alim juga boleh tewas dengan
rayuan iblis dan syaitan. Sehingga hati dan iman menjadi binasa.
Oleh itu berhati-hatilah dengan perbuatan, pengungkapan serta kata
hati kita setiap hari. Apa jua yang terjadi dan berlaku semuanya atas
kehendak dan kuasa Allah SWT jua. Bukan atas kehebatan dan keupayaan
diri sendiri, benda mahupun makhluk lain yang sebenarnya tidak punya
kuasa apa-apa!
Bentuk-Bentuk Syirik Khafi
Terlalu banyak syirik khafi berlaku meliputi diri kita sendiri atau
yang bersangkut dengan makhluk lain. Kebanyakannya berlaku dalam keadaan
kita lalai daripada mengingat Allah.
1) Bergantung Hati Kepada Sesuatu Selain Allah
Syirik khafi jenis ini sangat lumrah dalam urusan kehidupan seharian.
Apabila seseorang melihat dirinya melakukan ibadah yang banyak,atau
melihat dirinya mempunyai kebijaksanaan dan kehebatan sehingga berjaya
memperoleh suatu kebaikan.
Atau menyandarkan sesuatu kebaikan yang diperoleh disebabkan manusia
lain atau benda lain yang di jadikan oleh Allah seperti ubat-ubatan atau
ketinggian sains dan teknologi dan sebagainya.
Contoh 1 :
Seorang lelaki yang telah sembuh dari sakit, merasakan ubat yang dimakan itulah yang menyembuhkan penyakitnya.
Seorang lelaki yang telah sembuh dari sakit, merasakan ubat yang dimakan itulah yang menyembuhkan penyakitnya.
Contoh 2 :
Seorang Pengarah Syarikat yang berjaya membawa kejayaan kepada syarikat merasakan kejayaan tersebut dicapai hasil usahanya dan dibantu oleh pekerja-pekerja lain.
Seorang Pengarah Syarikat yang berjaya membawa kejayaan kepada syarikat merasakan kejayaan tersebut dicapai hasil usahanya dan dibantu oleh pekerja-pekerja lain.
2) Ujub
Menurut pengertian yang diberi oleh Imam Al-Ghazali ;
"Ujub adalah rasa hairan dengan diri atau membanggakan diri atau merasai aman dengan adanya suatu kelebihan nikmat pada diri seseorang. Terjadi 'ujub adalah didalam hati, tanpa terzahir sifat rasa bangga dirinya pada tingkah laku atau perkataan."
"Ujub adalah rasa hairan dengan diri atau membanggakan diri atau merasai aman dengan adanya suatu kelebihan nikmat pada diri seseorang. Terjadi 'ujub adalah didalam hati, tanpa terzahir sifat rasa bangga dirinya pada tingkah laku atau perkataan."
Contoh 1 :
Seorang melakukan solat larut malam lalu berkata di dalam hati, " Hairan aku dapat melakukan ibadat yang begitu banyak."
Seorang melakukan solat larut malam lalu berkata di dalam hati, " Hairan aku dapat melakukan ibadat yang begitu banyak."
Contoh 2 :
Seseorang wanita yang cantik berasa betapa hebatnya diri dengan kecantikan tersebut.
Seseorang wanita yang cantik berasa betapa hebatnya diri dengan kecantikan tersebut.
3) Riya'
Riya' dalam beramal adalah melakukan sesuatu amal atau kebajikan
dengan niat mendapat pujian makhluk atau bertujuan mendapat pangkat dan
kedudukan.
Tiga keadaan berlaku Riya' pada hati seseorang yang melakukan beribadat/melakukan kebajikan.
Niat hati seseorang perlu di awasi pada 3 keadaan ketika beramal.;
1) Pada permulaan melakukan ibadat.
2) Ketika sedang melakukan ibadat.
3) Setelah selesai melakukan ibadat.
1) Pada permulaan melakukan ibadat.
2) Ketika sedang melakukan ibadat.
3) Setelah selesai melakukan ibadat.
Kebanyakan orang beramal biasanya ikhlas pada permulaan ibadatnya.
Tetapi gangguan riya' datang ketika sedang beramal atau sesudah beramal.
Dengan demikian seseorang wajib berhati-hati dengan bisikan syaitan
yang sentiasa cuba mewaswaskan hati supaya berubah niat.
4) Takabbur (Membesarkan Diri)
Takabur adalah membesarkan diri, merasai diri lebih hebat, lebih
mulia, lebih tinggi dari orang lain. Sifat ini lahir dari hati dan ada
kalanya terzahir dalam perkataan dan perbuatannya. Takabur adalah
mencabar kekuasaan Allah : Sabda Rasulullah SAW, Firman Allah dalam
Hadis Qudsi,
"Takabur itu selendangku dan Kebesaran itu kain sarung Ku. Maka barang siapa bertengkar dengan Aku pada salah satu dari yang dua itu, nescaya Aku campakkan dia dalam neraka jahannam. Dan Aku tidak pedulikan." (Riwayat Muslim)
"Takabur itu selendangku dan Kebesaran itu kain sarung Ku. Maka barang siapa bertengkar dengan Aku pada salah satu dari yang dua itu, nescaya Aku campakkan dia dalam neraka jahannam. Dan Aku tidak pedulikan." (Riwayat Muslim)
Punca wujudnya takabur pada diri seseorang adalah disebabkan wujudnya
suatu kelebihan atau dia merasa kesempurnaan berbanding manusia lain.
1. Takabur dengan Ilmu.
2. Takabur dengan Amal
3. Takabur dengan tubuh badan – kecantikan, kekuatan dan lain-lain
4. Takabur dengan harta, anak dan kekayaan dunia.
5. Takabur dengan banyak pengikut
6. Takabur dengan kemuliaan keturunan.
7. Takabur dengan kekuasaan
1. Takabur dengan Ilmu.
2. Takabur dengan Amal
3. Takabur dengan tubuh badan – kecantikan, kekuatan dan lain-lain
4. Takabur dengan harta, anak dan kekayaan dunia.
5. Takabur dengan banyak pengikut
6. Takabur dengan kemuliaan keturunan.
7. Takabur dengan kekuasaan
0 comments:
Post a Comment